Vai ir kāds racionāls iemesls kādēļ sodi bezbiļetniekiem Rīgas Satiksmes transportā netiek palielināti? Manuprāt, pašreizējie soda apmēri par braukšanu bez biļetes ir neatbilstoši biļešu cenām. Pieņemot augstāko iespējamo sodu – LVL 5 un biļetes cenu LVL 0.50, vienkārši var aprēķināt, ka, ja pasažieris tiek vidēji pārbaudīts retāk kā 1 no 10 braukšanas reizēm, tad ekonomiskāk ir biļeti nepirkt un regulāri maksāt sodus. No savas pieredzes, esmu novērojis, ka pārbaudes ir krietni retāk kā 1 no 10 reizēm. Arī sabiedrībā šāds aprēķins netiek slēpts un ļoti daudzi cilvēki pārvietojas bez braukšanas biļetēm. No situācijas, ka ir tik daudz bezbiļetnieku visvairāk cieš godīgie maksātāji (RS neatmaksājās reisi ą tiek paceltas biļešu cenas), tādēļ mans priekšlikums ir paaugstināt naudas sodu apmērus. Manuprāt, minimālajai soda naudai vajadzētu būt vismaz LVL 20, bet maksimālajai par atkārtotu braukšanu bez biļetes aptuveni LVL 50. Salīdzinājumam varam minēt Tallinu – tur maksimālais sods ir EEK 600 (~ LVL 27). Protams, būtu vērts apskatīt arī pārējo šī reģiona lielāko pilsētu sodīšanas politiku.
Sagaidāms, ka galvenais ieguvums RS būtu lielāki ieņēmumi no biļešu pārdošanas, jo cilvēkiem saprotot, ka vairs neatmaksājas braukt bez biļetes, tiem nekas cits neatliks kā godīgi iegādāties biļetes.
Sabiedrībā izplatīts ir pretarguments, ka tik milzīgu sodu neviens nespējot samaksāt, taču šeit jāatcerās, ka tas ir sods, nevis cena. Ja esi godīgs pasažieris un pērc biļetes, tad vajadzētu būt pilnīgi vienalga cik liels ir sods, jo to nenāktos maksāt.
Protams, atklāts paliek jautājums vai šāda apmēra soda naudas vispār būs iespējams iekasēt? Neesmu eksperts jurisdikcijā, tādēļ nemācēšu pateikt kādus paņēmienus vajadzētu izmantot, lai nodrošinātu sodu apmaksu. Tomēr – pat sliktākajā gadījumā, pieņemot, ka būs lielas problēmas ar sodu iekasēšanu, ir vairāk kā skaidrs, ka daļa no bezbiļetniekiem (tā daļa, kas var atļauties pirkt biļetes, bet to nedara augstāk minētā ekonomiska aprēķina dēļ) negribēs riskēt ar tik lielu sodu un biļetes pirks. Tādejādi arī mērķis tiks sasniegts – tiks iekasēts vairāk par biļetēm un samazināsies bezbiļetnieku īpatsvars sabiedriskajā transportā.
No comments:
Post a Comment